Viime päivityksen jälkeen jouduin käymään muutamia, melko kiivaitakin, keskusteluita siitä, miten vartiointiliikkeen tarjoaman järjestyksenvalvoja poikkeaa portsarista ja miksi tällainen järjestyksenvalvoja on huonompi vaihtoehto ovella. Osaan keskusteluita sain ihan hyviäkin pointteja, mutta osa perusteluistani harhaili kuin vakiasiakas pilkun jälkeen: suunta on oikea, mutta promilleinen vastatuuli pakottaa jalat luovimaan ristitikkausta. Kävin keskusteluita molempien puolien edustajien kanssa ja löysin niin perustavanlaatuisia ongelmia ja ristiriitoja, että olen nyt täysin varma siitä, että isot vartiointiliikkeet eivät tule ikinä valtaamaan “meidän” alaa.
Yksioikoisena persoonana olen aikaisemmin selittänyt portsarin toimivan kolmen eri toimijan välillä työskennellessään anniskeluravintolassa. Tätä luomaani mallia olen nimittänyt epäpyhäksi kolmioksi. Portsarin pitää työskentelyssään kumartaa jokaiseen suuntaan siten, että ei tule pyllistäneeksi liiaksi kahteen muuhun kulmaan. Jotta nyt vältyttäisiin väärinymmärryksiltä ja epämääräisiltä juoruilta, selitän tämän epäpyhän kolmion sielunelämän oikein kuvien kera ja samalla teen selkeän eron vartiointiliikkeen järjestyksenvalvojaan ja nykyaikaiseen portsariin. Pyydän anteeksi jo etukäteen kuvien “Kalle kaksivee” muotoa, mutta tuo taiteellisuus ei ole minun vahvimpia puolia.
Alla on kuva mallista, jonka olen suuren pinnistyksen seurauksen saanut aikaiseksi.
Järjestyksenvalvojat, vahtimestarit ja portsarit toimivat tämän kolmion sisällä. Järjestyksenvalvojilla tarkoitan nimenomaan suurien vartiointiliikkeen työntekijöitä ja festareilla pyöriviä vapaaehtoistyöntekijöitä. Vahtimestareita olen nähnyt viimeksi Turun hovioikeudessa ottamassa vastaan saliin pyrkiviä. Joskus näitä näkee myös ovilla. Ja portsareilla tarkoitetaan taas nykyisiä ovimiehiä, jotka toimivat pienessä firmassa, toiminimellä tai ovat suoraan ravintolan palkkalistoilla.
Keskitytään ensiksi portsareihin, joiden työskentelyssä paino kyseisessä mallissa sijoittuu enemmän ravintolan myyntivoiton ja ravintolan asiakkaiden suuntaan.
Viranomaiset-kulma käsittää myös Suomen lain, joka määrittelee portsareiden toimintaa. Tähdennän vielä, että en tarkoita yllä olevalla painotuksella, etteikö portsarit noudattaisi lakia. Ovella työskennellessään portsarilla on tietynlainen pelivara, miten toimia eri tilanteissa. Portsarit pyrkivät työskennellessään toimimaan ensisijaisesti painottaen ravintolan asiakkaita ja ravintoloiden myyntivoittoa toiminnassaan. Kun taas vartiointiliikkeiden järjestyksenvalvojat pääsääntöisesti toimivat seuraavan kuvion mukaisesti.
Tämän selkeämmin en pysty vääntämään näiden kahden, järjestyksenvalvojien ja portsareiden, eroavaisuutta. Kyse periaatteessa ei ole isosta asiasta, mutta käytännössä ero on mieletön. En ota nyt kantaa siihen, miten asiat olivat ennen ALV -pelleilyä, vaikka mielihalu on kova, vaan selitän murrosta, jossa tällä hetkellä olemme. Seuraavassa on perustelut yllä olevien kuvioiden pallojen sijainneille.
Syy numero 1: Kuka maksaa?
Miksi näissä kahdessa toimijassa on näin suuri ero? Yksi selitys sille on rahaliikenne. Nykyiset portsarifirmat ovat tulleet ravintoloitsijaa vastaan riskissä: Ravintoloitsija maksaa ehkä pienen pohjasumman portsarifirmalle, mutta pääraha portsarifirmalle tulee narikkamaksuista ja tipistä. Hyvänä iltana portsareille tulee hyvin rahaa, mutta huonona iltana tehdään tappiota, jota korvataan hyvän illan tuloista. Ravintolan asiakkaat ovat siis portsareiden suora palkan lähde.
Isot vartiointiliikkeet eivät tule riskissä vastaan. Miksi ihmeessä edes tulisivatkaan? Heille tulee hyvä raha ostoskeskusten, sairaaloiden ja muiden vastaavien vartioinnista. Ravintoloitsija ostaessaan palvelun vartiointiliikkeeltä maksetaan järjestyksenvalvojat ravintolan myyntivoitosta. Jos myyntivoittoa ei tule, niin se on sitten vaan voivoi. Palvelua ei silloin tarjota.
Onko tällä rahaliikenteellä ja riskillä mitään merkitystä? Lyhyesti vastattuna: ON. Juuri tämä määrittelee sen, miten baarissa järjestystä valvova työntekijä toimii. Vartiointiliikkeen järjestyksenvalvojat toimivat aina itselle turvallisimman käytänteen mukaan, koska palkka on aina samansuuruinen. Asiakkaalta tulee tippiä ehkä vain pienimpien kolikoiden muodossa, joten sillä ei ole suurtakaan merkitystä. Sillä ei ole paskankaan väliä, että onko asiakkaita ollut riittävästi sisällä vai ei ja ovatko he tyytyväisiä palveluun vai ei. Vartiointiliikkeen järjestyksenvalvojien asiakas on ravintola eikä ravintolan asiakkaat.
Portsarifirmat taas ovat riskissä mukana, jolloin asiakasmäärät ja asiakastyytyväisyys näyttelevät hyvin suurta osaa siinä, että palkka pystytään maksamaan. Narikkamaksut ovat tärkein tulonlähde portsarifirmalle, jolloin asiakasmäärät pyritään pitämään suurina. Tällöin yksittäiset portsaritkin joutuvat ottamaan riskejä. Siinä missä vartiointiliikkeen tyyppi ei ota ehkä liian humalassa olevaa sisälle niin portsari ottaa. Portsarin asiakas on… no, se ravintolan asiakas. (Tulee melko tyhmä fiilis, kun näin päivänselvää asiaa joutuu selittämään.)
Painotan jälleen, että kyse ei ole lainvastaisesta toiminnasta vaan ammattitaidosta. Tästä syystä käytin termejä “ehkä liian humalassa.” Koska portsarit ottavat suurempia riskejä, oppivat he tuntemaan asiakkaansa nopeasti. Joskus riskinotto menee aivan päin persettä, mutta virheitä tekemällä oppii. Ajan saatossa pelisilmä kehittyy ja asiakkaat tulevat tutuiksi. Tästä syystä joskus portsareita syytetäänkin epätasa-arvoisesta kohtelusta: toiset asiakkaat saavat olla humalammassa kuin toiset. Suurempi humalatila on totta, mutta epätasa-arvoinen kohtelu ei ole. Osa asiakkaista vain osaa käyttäytyä vaikka lattia jalkojen alla vähän heiluukin, kun taas toiset asiakkaat muuttuvat ensimmäisen shotin jälkeen ihan saatanan vaikeiksi.
Syy numero 2: nuhteettomuus.
Avarakatseisena ihmisenä kävin kostoksi työhaastattelussa vartiointiliikkeessä tarkoituksenani saada ehkä lisävuoroja ja työhöni uutta näkökulmaa. Eteeni lyötiin lomake, joka piti täyttää. Siellä oli yksi pienen pieni kysymys, joka aiheutti lisääntyvää kaljuuntumista kupolissani: Oletko ollut syytettynä koskaan, ja jos olet, niin minä vuonna?
Olen ollut nyt 16 vuotta ovella ja 10 vuotta näistä ammatikseni. Muutaman vuoden tein viittä vuoroa viikossa ja nyt vanhemmiten 3 - 4 vuoroa viikossa. Mitä luulet, että onko tänä aikana tullut syytettä? Minun mielestäni portsari ei ole tehnyt työtään kunnolla, jos ei yhtään syytettä ole tullut 10 aktiivityövuoden sisällä. Kyse ei ole siitä, että käyttäisin arveluttavia keinoja ovella, mutta joskus sitä joutuu puolustamaan itseään, jolloin itsensä puolustamisen laillisuutta joudutaan punnitsemaan käräjillä.
Muistutan jälleen, että järjestyksenvalvontakursseilla ei opita mitään mystisiä hermoratapainalluksia, joita suorittamalla asiakas kuin asiakas riippumatta hänen väkivaltaisista taipumuksistaan ja suuresta lihasmassastaan talttuu kuin taikasauvan iskusta. Minulla on kymmenen vuoden kamppailulajikokemus ja sekään ei meinaa aina riittää. Olen joutunut tilanteisiin, jossa vastassa on ollut kirveitä, puukkoja ja neuloja. Kun puukolla varustautunut hyökkääjä on tulossa kohti, niin kyse ei ole enää järjestyksenvalvonnasta tai voimakeinosta. Tällöin puolustaudutaan niillä keinoilla, mitkä varmasti toimii. Lakiopillisesti tätä kutsutaan hätävarjeluksi.
Suomessa on aivan käsittämättömän hyvä oikeuslaitosjärjestelmä, vaikka usein parjaankin sitä. Ehkä tärkein asia tästä järjestelmästä on vapaus nostaa syyte, jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi. Itse asiassa asiakasta kehotankin nostamaan syytteen, jos tuntuu siltä, vaikka kyse olisikin itsestäni. En vain yksinkertaisesti kestä sitä vuosikymmentä kestävää muistuttelua siitä, kun hänet heitettiin ravintolasta ulos “ilman syytä” ja kuinka asiakas nyt oli kiltti, kun ei nostanut syytettä ja kuinka minä olen nyt kiitollisuudenvelassa tälle paskapäälle loppuelämäni.
Nämä edellä mainitut asiat johtavat vääjäämättä siihen, että syytteitä tulee joskus. Useimmiten tuomiota ei tule, mutta kyllä joskus voi voimakeinojen tai hätävarjelun liioittelusta tulla sakkorangaistus. Ja näitä syytteitä tulee muillekin turvallisuusalan ihmisille kuten hyvin koulutetuille poliiseille.
Palataan takaisin lomakkeen kysymykseen. Jätin täyttämättä kyseisen kohdan ja kysyin palauttaessani sitä, että mitähän mä tähän vastaan, kun minulla sattuu työn puolesta tulleen enemmän kuin kaksi syytettä ja en saa millään mahtumaan niitä kyllä tähän yhden vuoden ruutujärjestelmään. Haastattelijan ilme oli näkemisen arvoinen.
Tarkemmin tätä miettien löydän jälleen suuren eroavaisuuden vartiointifirman JV:n ja portsarin välille. Käytän hyväkseni yleistystä vartiointiliikkeen JV:istä: He eivät mene sellaisiin väkivaltaisiin tilanteisiin, joissa he eivät koe varmasti pärjäävänsä, mikä ajatellen uraa vartiointiliikkeessä on oikein. Jos joudut käyttämään liikaa voimaa, niin tulee syyte ja joudut hyllylle vuoden ajaksi, vaikka poliisi ei näkisikään mitään syytä peruuttaa järjestyksenvalvontalupaa. Tämä on ymmärtääkseni käytäntö vartiointiliikkeissä.
Portsarit taas pyrkivät tunnollisesti hoitamaan tilanteen kuin tilanteen. Se ei vain yksinkertaisesti käy, että jäädään narikkaan piileskelemään. En tarkoita, että kaikkiin vaarallisiin tilanteisiin pitää paljain käsin mennä vastoin tervettä järkeä, mutta jotain pitää tehdä. Kyllä sillä pippurisumuttimella nyt kymmenen miehen mellakan saa edes vähän rauhoittumaan, kun sinnepäin suihkii.
Ja kyllä, tässä on sivullistenkin mahdollisuus saada pippurista. Voidaan kuitenkin esittää retorinen kysymys, että onko kirvelevät silmät kahdellakymmenellä ihmisellä huonompi vaihtoehto kuin yksi vakavasti loukkaantunut ihminen? Tästä sivullisten sumuttelusta tulee ihan varmasti syyte ja olet vaarassa saada jopa sakkotuomionkin. Minä en omalletunnolleni siltikään pysty ottamaan sitä, että joku esim. vammautuu, koska minä en tehnyt mitään. Haukkukaa vaikka humanistiksi, mutta kyllä sen verran ihmisen elämänlaatua arvostan.
Portsarit usein laittavat väkivaltatilanteissa suuremman painoarvon uhriksi joutuvan asiakkaan suojelemiseen kuin oman syytelistan lyhyyteen. Näiden syyteherkkien tilanteiden määrää kasvattaa taas se, että pyrimme ottamaan mahdollisimman paljon asiakkaita sisälle. Minun useiden työvuosien jälkeen pystyn kyllä helposti suodattamaan vaikeat ja vaaralliset asiakkaat oven ulkopuolelle, mutta kyllä työurani aikana on tullut virheitäkin tehtyä.
Yksinkertaisesti ilmaistuna, pelko saada syyte ja menettää työvuoronsa pitkäksi ajaksi vaikeuttaa ja jopa estää päätöstä toimia vaativissa väkivaltatilanteissa oikein.
Syy numero kolme: vartiointiliikkeiden JV:iden ammattitaidottomuus tulee kalliiksi
Koska vartiointiliikkeiden järjestyksenvalvojat pelkäävät perustellusti syytteitä kuin ruttoa, he välttelevät vaikeiden tilanteiden hoitamista. Tällöin vartiointiliike kompensoi tätä järjestyksenvalvojien määrällä. Kahden miehen työtä tekeekin viisi tyyppiä. Koska kyseinen yritys ei tule riskissä vastaan, niin he voivat määritellä järjestyksenvalvojien määrän mielivaltaisesti ja pyytää aivan käsittämättömiä summia kehnosta palvelustaan.
Turvallisuusnäkökulmasta ajatellen vartiointiliike tarjoaa kyllä ihan OK-palvelua. Vartiointiliikkeen järjestyksenvalvojat ottavat vähemmän riskialttiita asiakkaita sisälle ja tappelut yritetään hoitaa järjestyksenvalvojille naurettavan turvallisella ylivoimalla. Valitettavasti tämänkaltainen turvallisuus ei ole kuitenkaan mikään sisäänheitto-ominaisuus ravintolassa ja kyse on muutenkin enemmän turvallisuudentunteen illuusiosta kuin itse turvallisuudesta. Portsarit kuitenkin vuosien aktiivisella ovikokemuksella tuntevat asiakkaansa, jolloin mahdolliset ongelmatilanteet tunnistetaan kauan ennen kuin ne edes ovat olemassa. Käytännössä katsoen portsarit muistavat, kuka tulee toimeen kenenkin kanssa ja kenen elämän arvot eivät kohtaa toisen asiakkaan kanssa. Järjestyksenvalvojan ja portsarin työstä 15 % on itse järjestyksenvalvontaa ja loput 85 % on kaikkea muuta, joten vartiointiliikkeen järjestyksenvalvojat ovat 15 prosenttisesti ihan OK, mutta eivät missään nimessä hyviä.
Vartiointiliike ottanee varmaan yhdestä järjestyksenvalvojasta noin 40€ tunnilta pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Tällöin viisi työntekijää maksaa kuudessa tunnissa 1200€.
Samassa asiakasmäärät ovat kolme neljäsosaa pienempiä ja asiakkaat juovat puolet vähemmän, koska turvallisuutta korostava järjestyksenvalvoja ei ota "ehkä liian humalaisia" sisään ja heittää ne vähätkin nousuhumalaiset ulos. No, tämä on vähän karrikoitu esimerkki, mutta ymmärtänette pointin? Ravintola-ala on aivan käsittämättömän kilpailtua ja pienetkin rahasummat vaikuttavat. 1200€ saa jo kaksi portsaria ja narikkaan yhden tippiä rohmuavan supersosiaalisen isotissin (minä en ole seksistinen. Henkilökohtainen tilastointini on osoittanut tipin kasvavan kuppikoon mukaan).
Lopputulos
Parin yön ammatillisen identiteettikriisin jälkeen olen löytänyt valaistumisen, jonka tiivistän lauseeseen: portsarit ovat turvallisuusalan rakkeja. Me olemme alinta kastia, mitä kyseiseen alaan liittyy. Aikaisemman laskutavan mukaan kuitenkin vain 15 % jokaisessa portsarissa on sitä. Lopussa prosenttimäärässä meissä on asiakaspalvelualtista herrasmiestä, joka antaa räätälöityä palvelua jokaiselle asiakkaalleen. Niin helpot kuin vaativatkin tilanteet hoidetaan. Piste.
Tärkein ajatus, joka muutaman yön keskusteluista ja ajatuksista tuli, on se, että portsareiden työ ei ole enää niin turvallisuuskeskeistä, että he edes kuuluisivat turvallisuusalan piiriin. Me portsarit muodostamme aivan oman ammattialamme. Meissä on aimo annos ihmistä, mukava määrä herrasmiestä ja pieni ripaus vittumaisuutta. Ja tietysti hyppysellinen tarvittavaa fyysisyyttä.
Vartiointiliikkeen järjestyksenvalvojat saavat palkkansa vartiointiliikkeeltä, joka saa taas maksunsa ravintolalta. Asiakaspalvelualttiudelle ei ole mitään merkitystä tässä, jolloin turvallisuus-ajattelu voidaan viedä niin pitkälle, että jopa asiakkaiden oikeudet kärsivät. Kärjistetysti: ravintolassa on varmasti turvallista, kun yhtäkään asiakasta ei ole päästetty sisälle.
Vartiointiliikkeen järjestyksenvalvojat iskevät tehokkaasti sammaltavaan asiakkaaseen kiinni kuin hyeenat raatoon, mutta haastavia väkivaltatilanteita ei hoideta kuin vasta, kun järkkäreitä on yhtä monta kuin tappelussa on raajoja mukana. Vaikka yksiristikaksi-askeltava asiakas kannetaankin vauhdikkaasti pihalle, ei se tarkoita sitä, että he olisivat työssään tehokkaita.
Huolimatta vartiointiliikkeen järjestyksenvalvojien määräylivoimasta he eivät pysty hoitamaan tilanteita yhtä tehokkaasti kuin nykyiset portsarit. Yhden asiakkaan kimpussa olevat neljä järkkäriä kun yrittävät vääntää kukin osaltaan mittariliikettä asiakkaan jokaiseen raajaan, eivät he saa aikaan muuta kuin melko mystisiä ja huvittavia performansseja. Portsari todennäköisesti laahustaa tilanteeseen väsyneesti ja sanoo: “Hei Rane, nyt on aika lähteä. Muistatko miten viimeksi kävi?” Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka näkisin herran ensimmäistä kertaa tai onko hänen nimi edes Rane. Hämmentyneenä kun harva osaa edes yrittää lyödä ketään.
PS. Google-kääntäjä antaa mielenkiintoisen vastauksen sanaan “järjestyksenvalvoja”: vigilante. Jokainen tosin saa Googlettaa tämän merkityksen ihan itse.
Saako lainata käytettäväksi tänne rapakon länsipuolelle?
VastaaPoistaIlman muuta saa lainata. Mielellään viittauksen tai linkin kera, jos millään mahdollista.
PoistaLaitan tietenkin viiteen👍
Poista21 vuotta tuulikaapissa ja tohdin yhtyä täysin kirjoitukseesi.
VastaaPoistaKiitos palautteesta ja sekavien ajatuksieni vahvistamisesta oikeiksi.
Poista15v tuulikaapissa ja niiiin samaa mieltä !
VastaaPoista:)
Poista18 vuotta kahvassa, ja allekirjoitan täysin.
VastaaPoista:)
Poista18 vuotta tuulikaapissa ja sanoisin että oli sitten uusi kaveri järjestyksenvalvoja tai portsari niin samanlaisia ovat lopulta. Jos eivät ole saaneet hyvää oppia kokeneelta ja tajunneet vielä kuunnellakkin. T: ennen portsari nykyään järjestyksenvalvoja mutta toiminnan ja käytöksen ei tarvi vaihtua
VastaaPoistaTämä on totta. Mutta väkisinkin vartiointiliikkeen alaisuudessa tulee erilaiset työskentelymallit. Esimerkkini on kärjistetty, koska kyllä ovella on paljon aikaisemmin aloittanut ei-toivottua materiaaliakin, mutta ne kyllä karsiutuu pois ajan myötä.
PoistaJa portsarin siirtyminen vartiointiliikkeen alaisuuteen siirtää myös ammattitaitoista osaamista, mikä taas vähentää kirjoittamani aiheen uskottavuutta.
Mutta muuttuuko ovimiehet tämän vartiointiliikesysteemin myötä huonompaan suuntaan pitkän ajan kuluessa?
Vajaa 20 vuotta isojen yökerhojen ovilla ja niistä välissä miltei kymmenen vuotta suuren jv-yrityksen palkkalistoilla. Tavan myymälävartijoita jos ajatellaan niin yhdyn mielipiteeseen, mutta ovilla en ole onneksi ikinä törmänny tuommoiseen toilailuun kuin miten isojen vartiointiliikkeiden jv:tä kuvailet. Asenne ratkaisee palkan maksajasta huolimatta ja ovelle kuuluu ja onneksi yleensä lopulta jää vain ne jotka tuon oikean asenteen omaavat. Tulee enemmän rahaa(tippiä), asiakkaat tykkää ja mukavampi olla töissä niin itsellä kuin kollegoillakin. Nyt pitää vaan toivoa ettei tilanne lakimuutoksen myötä muutu ja tuskin niin tulee käymään...
VastaaPoistaItse koen vartiointiliikkeen ja JV-yrityksen vielä erillisiksi toimijoiksi, mutta kyllä täällä Hämeenlinnassa toimii eräällä ovella suuren JV -yrityksenkin miehet. Kyseisessä paikassa on vaihdettu miehiä jo kolmeen otteeseen, josta tämänkertainen aiheeni saikin kimmokkeen.
PoistaAsenne todellakin ratkaisee, mutta jos asiakkaan maksama sisäänpääsy- ja narikkamaksu nousee koko ajan, koska byrokratia ravintolan kulurakenteessa kasvaa, niin yhä harvempi viitsii antaa enää tippiä.
Tällöin ovimiehen kokonaispalkka laskee ja ammattitaitoiset miehet siirtyvät muihin hommiin. Olisi typerää tehdä osaavana työntekijänä halvalla töitä.
Järjestyksenvalvojan ja portsarin ero on asenteessa. Jv on massatuote, mutta portsari on persoona. Se ei ole kiinni palkan muodostumistavasta. Mutta olet asian ytimessä. Juuri tästä "pienestä" erosta on kyse. Itse teen vähän kaikkea teollisuusvartijsta tapahtuman turvallisuusvastaavan hommiin. Mutta kannattavimmat ja muutenkin parhaat keikat on tehty ovella.
VastaaPoistaTotta. Asenne ratkaisee. Mutta asenteen muodostumiseen vaikuttaa taas palkan suuruus ja töissä nähty ja koettu työskentelyesimerkki.
PoistaKoska käytit sanaa "keikat", niin oletan sinun tekevän vain satunnaisesti ovihommia. On tavallaan outoa, että turvallisuusvastaavana, jossa olet ymmärtääkseni vastuussa joissain määrin muista järjestyksenvalvojista, niin palkka on silti huonompi kuin ovella.
Voisin kuvitella, että tekisit vain ovihommia, jos vain niitä olisi saatavilla, koska palkka on parempi.
Parempi palkka jossain työssä luo työntekijöiden välille kilpailua, jolloin ovelta karsiutuu paremmin vähemmän ammattitaitoinen aines pois.
Kohta 32 vuotta päätyönä ovella olleena "syytteettömänä" allekirjoitan kuitenkin ajatuksesi.
VastaaPoistaIsot pojat ovat kertoneet, että 90-luvulla jos asiakas meni poliisille nurisemaan, että portsari oli kohdellut kaltoin, niin vastaus oli ollut: " Älä mene siihen baariin, jos ne ei tykkää susta."
Poista10 vuodessa sitä oppii luovimaan paremmin ja tulee tunnetuksi myös asiakkaiden keskuudessa, jolloin tilanteiden määrä vähenee huomattavasti. Ei itsellänikään ole tullut enää... 10 vuoteen syytteitä. Sitä aikaisemmin oli vähän hapuilua ammatin syövereissä. Toivottavasti en nyt maalaile tässä piruja seinille.
Vähän ontuva puolustautuminen. Mutta arvostan toki, jos asiakkaat, oli ulosheitetty tai ei, ovat olleet sen verran tyytyväisiä lopputulokseen, että ei ole poliisi soitellut perään.
Samaa mieltä
VastaaPoistaJärjestyslain alaisia järjestyksenvalvojia (mitä tässä vertailussa varmaankin haettiin) ei voi asettaa baariin ovelle. (nykyinen pykälä löytyy LYTP 28 § Järjestyksenvalvojan asettaminen poliisin tai rajavartiolaitoksen avuksi)
VastaaPoistaEn tarkoittanut järjestyslain alaisia järjestyksenvalvojia, vaan ihan "normaaleja" järjestyksenvalvojia, jotka ovat isojen vartiointiliikkeiden tarjoamia.
Poista3 yötä oon ovella tehnyt ihan tuurauksina, mutta ei vaan ollut minun juttu. Sit taas julkisessa liikenteessä järkkärinä +10v Pakko sanoa aidan tältä puolelta et asiallinen teksti ja laittaa ajattelemaan. Toivon ettei vartioimisliikkeen järkkärit ikinä bisnestä saa. Olen tyytyväinen nykyisiin oven pitäjiin. Aika paljon puhuit asiaa "mutu" tuntumalta. Kaikesta en ole samaa mieltä mut mielipiteitä mahtuu maailmaa. Loistava teksti ja näkemys.
VastaaPoistaKiitos palautteesta. Mielelläni lukisin muitakin näkemyksiä aiheesta, jotka vuoroin vieraissa saisivat laajennettua myös minunkin ajatuksellista horisonttia.
PoistaPääasia kuitenkin, että saa ihmisiä vähän funtsimaan portsareita, heidän työtään ja työolosuhteita.
Hyvä teksti. Olen juuri samoista asioista puhunut. Allekirjoitan myös
VastaaPoistaNiin no jos on järjestyksenvalvoja, niin silloin tulee olla järjestyksenvalvoja eikä miettiä mitään tippirahoja. Jos on tippirahat ekana mielessä niin sitten se JV-kyltti pois ja tilalle joku eri nimike, vaikka ovimies
VastaaPoistaNäitä "ovimies-JV-portsari" -jaotteluja voidaan tehdä monella eri tavalla, mutta käytännössä katsoen toimiakseen "ovimiehenä" tai "portsarina" täytyy rinnassa olla JV-lätkä, joka mahdollistaa voimakeinojen käytön.
PoistaJV-lätkällä tai ilman varustettu henkilö ravintolassa on samaan aikaan ravintolan käyntikortti ja asiakaspalvelija. Vaikka järjestyksen valvonta onkin prioriteettinä tärkein, niin 90 % työajasta koostuu kuitenkin ihan muusta työstä.
Suomen tippikulttuurittomuus on taas aihe, joka ärsyttää minua ammattikuntaan katsomatta. Tässä toki pitää huomata portsarikulttuurin muutos, jonka itsekin jouduin kokemaan: ennen palkka muodostui pelkästään tipistä, sitten tuli narikkamaksu, ALV-vero ja loppujen lopuksi vuokratyöfirmat, joiden byrokratian pyörittämiseen kuluu monet eurot ennen kuin työtekijöiden tilille napsahtaa palkka.
Todella mielenkiintoista asiaa. Meillä on yritystapahtuma edessä. Sinne olisi tarkoitus löytää pätevä järjestyksenvalvoja, tai ehkä kaksikin. Itse kunnioitan valtavasti tätä työtä, siinä kun joutuu moniin tilanteisiin.
Poista